استالاگتیت ها در واقع قندیل هایی هستند که بر اثر چکیدن آب سقف به وجود می آیند. زمانی که آب بیکربنات محتوی کلسیم از منافذ غار ها به شکل چکّه به فضای غار راه می یابند، به علت تماس با هوای درون غار و تغییر فشار، بخش کوچکی از آن بخار شده و به ازای آن ، مقداری دی اکسید کربن از قطره آب آزاد می شود و با تداوم این فرآیند طی میلیون ها سال، چکنده های بسیار زیبا و گوناگون در سقف غار تشکیل می شود و به اشکال مختلف در می آید.

غار کتله خور گرماب در واقع بزرگترین نمایشگاه چکننده ها یا استالاگتیت های زیبا است که به شکل های مختلف خود نمایی می کنند.

از دیگر جریان های غار سنگ ها می توان به استالاگمیت ها یا چکیده ها اشاره کرد.

 

استالاگمیت ها و استالاگتیت ها

 

قطره ی آب کلسیم بیکربنات که از نوک استالاگتیت ها جدا شد، به شکل قطره ای در فضا رها می شود و به سوی کف غار در نقطه ی مقابل چکننده ها سقوط می کند و در مسیر سقوط، مقدار کمی از آب قطره دوباره بخار شده و در نتیجه بخشی از دی اکسید کربن آن آزاد می شود و قطره به محض رسیدن به کف غار رسوب می دهد و تداوم این فرآیند طی میلیون ها ظرف میلیون ها سال، چکیده های گوناگون در کف غار ، به شکل های گوناگون را به وجود می آورند.

با رسیدن استالاگتیت ها و استالاگمیت ها، ستون ها شکل می گیرند که از دیگر غار سنگ ها و قندیل ها هستند. به نظر عده ای از زمین شناسان، رشد و تشکیل ستون ها در هرقرن، 2.5 سانتیمتر مکعب است. ستون های تشکیل شده از استالاگتیت ها و استالاگمیت ها با اندازه های 20 الی 40 متر در غار کتله خور قابل مشاهده است.