مقدمه

طبیعت آکنده از اسرار و ناشناخته ها و پدیده های زیبا است. گاهی برخی از ما می پنداریم که آن را به خوبی می شناسیم یا حتی به اشتباه فکر می کنیم که می توانیم بر آن چیره گردیم اما این انسان تا چه حد بر این پوسته ی زمین آسیب خواهد رساند؟ آیا دست از تخریب آن برخواهد داشت؟!

غار ها جلوه ای زیبا و ناشناخته و البته بسیار آسیب پذیر از طبیعت هستند که ما را جور دیگری با طبیعت آشنا می کنند و هنگامی که دالان و طبقات آن ها می پیماییم، پدیده هایی شگفت انگیز از اعماق آن را می بینیم.

 

غار پیماییانسان برای دو مقوله به غار نوردی می پردازد. اول برای ماجراجویی، تماشا، ارضای حس کنجکاوی و ورزش و هر چه که مانند این ها باشد و دوم برای تحقیق و پژوهش های علمی.

اولی را به نام "غارپیمایی" می شناسیم و بعدی را "غارشناسی"غار پیمایی نیز مانند دیگر شکل های گردشگری اگر با رفت و آمد های پی در پی و غیر مسوولانه باشد می تواند منجر به تخریب تمام آن زیبایی های باشد که به تماشای آن ها می رویم. با این تفاوت که آسیب پذیری غار ها بسیار بیشتر از دیگر موارد گردشگری بیرونی است.

 

موارد قابل توجه قبل از غار پیمایی

  • برای غارپیمایی غار کتله خور تنها کافی است بروشور هایی که به هنگام ورود دریافت می کنیم را مطالعه کنیم و به تابلو های توضیح و هشدار ها و تذکر های راهنمایان و ماموران غار توجه کنیم.
  • در درون غار از گروه و سرپرست گروه جدا نشوید و از موانع عبور نکنید و از ورود به مکان های ممنوعه در غار، جداً خودداری کنید.
  • ما برای لذت بردن از شگفتی ها ی غار کتله خور و تماشا و در نهایت عکس برداری وارد آن می شویم و نه برای دست زدن به قندیل ها و یا حتی شکستن این هدیه های ارزشمند و کهن طبیعت و یا حتی نوشتن و کنده کاری یادگاری!
  • از رها کردن کوچک ترین زباله اکیداً دوری کنید و آن ها را همراه خود به بیرون بیاورید. زباله ریختن در غار، از بزرگترین ضرر رساندن ها به غار است.
  • برای تشکیل حتی یک قندیل غار، سالیان درازی زمان برده است و بسیار شکننده هستند و حتی دست زدن به آن ها می تواند منجر به نابودی آن ها شود. پس بسیار مراقب قندیل ها و غارسنگ ها باشید.
  • لباس گرم و کفش مناسب بپوشید و اقلامی مانند قمقمه  آب و چراغ قوه به همراه داشته باشید.