کامل ترین راهنمای گردشگری

هدر دادن آب = فرهنگ رشد نیافته

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

ویژگی های درونی غار کتله خور

اولین دهلیز حدود 400 متر از ورودی غار فاصله دارد و دارای وسعتی زیاد و سقفی بلند است. درون دهلیز ها که وسعت آن ها به بیش از 200 تا 300 متر می رسد، گالری های باریکی در جهات گوناگون جدامی شوند.

بسیاری از این راه ها و دالان ها تاکنون پیموده نشده اند و همچنان نا شناخته باقی مانده اند. غار کتله خور از نظر ریخت شناسی نیز دارای همه ی ویژگی های مختلفی چون تونل ها، چاه ها و تالار های بزرگ و کوچک است.

زمان پیدایش آن نیز در دسته بندی غار های ثانویه قرار می گیرد.غار کتله خور در مراحل اولیه تشکیل خود، غاری آبی بوده است که در اثر انحلال آبی،گاهی اوقات توده های عظیمی از سنگ های توده اصلی جداشده اند. تشکیل طبقات متعدد این غار باعٍث شده است که آب به طبقات زیرین نفوذ کرده و عملاً، غار تبدیل به غاری خشک گردد.

یکی از عجایب این غار، تعداد طبقات آن است که اینگونه غار ها در جهان بسیار کم نظیر می باشند. گمان می رود این غار دارای هفت7 طبقه می باشد که تا کنون 3 طبقه از آن کشف شده است.

وجود چشمه های آب بسیار زلال در اطراف غار کتله خور گرماب و حفره های متعدد طبیعی از ویژگی های منحصر به فرد این غار است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا

تاریخچه غار کتله خور

یکی از راز های نهفته در طبیعت ایران زمین، غار عظیم و شگفت انگیز کتله خور گرماب است که عظمت و شکوه آن، چشم هر بیننده ای را خیره می سازد و او به پرستش پروردگار وا می دارد.

غار کتله خور که می توان از آن به عنوان یکی از زیبا ترین غار های خشکی-آبی در جهان نام برد، در دامنه ی جنوبی کوه سقز لو در شهر گرماب و استان زنجان واقع است.

غار کتله خور قبل از سال 1300 هجری شمسی توسط اهالی گرماب کشف و در سال 1330 توسط شخصی به نام مرحوم سید اسدا... زنجانی به ثبت رسیده است. این غار سال های سال به علت طولانی بودن دهلیز ورودی آن و کوتاه بودن سقف دهلیز هاو مشکلات عبور و مرور و نبود جاذبه ها، بی اهمیت جلوه داده شده بود تا اینکه در سال 1365 هجری شمسی، گروهی مجهز از غارنوردان همدان بازدید کاملی از غار انجام دادند و پس از آن به یک مجموعه گردشگری تبدیل شد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا