کامل ترین راهنمای گردشگری

هدر دادن آب = فرهنگ رشد نیافته

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

سامانه گردشگری کهربا

سامانه گردشگری مجازی کهربا  بزودی در فروشگاه های  کتله خور

 

kahroba virtual tour

 

برخی از امکانات این سامانه:

  • تور مجازی از تالار های غار کتله خور
  • آرشیو کامل عکس از مجموعه کتله خور با کیفیت بالا
  • فیلم مستند قندیل ها و تالار های غار
  • توضیحات متنی کامل در مورد تمام فضای غار
  • به همراه داشتن نقشه راه های استان زنجان
  • و بسیاری از امکانات دیگر...

به هنگام خرید به آرم و نشانه ی "کهربا" بر روی سی دی توجه فرمایید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا

شباهت ها و تفاوت های غار کتله خور و غار علی صدر

طبق برخی از فرضیه ها ی موجود، غار کتله خور زنجان و غار علی صدر همدان به یکدیگر متصل هستند.

شباهت هایی که این دو غار نسبت به هم دارند این است که هر دو متعلق به یک دوره زمین شناسی و هم سن هستند و هر دو، غار های آهکی می باشند.

اما در این میان تفاوت هایی هم وجود دارد. از جمله این که غار علی صدر یک غار آبی می باشد ولی در حالی که غار کتله خور، غاری خشکی-آبی است.تفاوت دیگر اینکه به دلیل عیار بالاتر آهک موجود در غار سنگ های غار کتله خور، قندیل های این غار بسیار شفاف تر از قندیل های غار علی صدر هستند.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا

امکانات رفاهی کتله خور

برخی از امکانات مجتمع کتله خور:

  • جاده ی آسفالت،
  • پارکینک مناسب،
  • پمپ بنزین و CNG در تمام مسیر های اصلی منتهی به غار،
  • سرویس های بهداشتی،
  • آب آشامیدنی سالم،
  • فروشگاه مواد غذایی، رستوران و غذاخوری، غرفه های عرضه ی محصولات فرهنگی،
  • مهمان پذیر و سوییت های مناسب،
  • امکان اسکان در چادر و آلاچیق،
  • پوشش مخابرات و تلفن همراه،
  • سینمای سه بعدی درون غار،
  • حضور کارشناس راهنما (لیدر گروه) جهت همراهی بازدیدکنندگان،
  • و...
۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا

چکیده ها و چکنده ها

استالاگتیت ها در واقع قندیل هایی هستند که بر اثر چکیدن آب سقف به وجود می آیند. زمانی که آب بیکربنات محتوی کلسیم از منافذ غار ها به شکل چکّه به فضای غار راه می یابند، به علت تماس با هوای درون غار و تغییر فشار، بخش کوچکی از آن بخار شده و به ازای آن ، مقداری دی اکسید کربن از قطره آب آزاد می شود و با تداوم این فرآیند طی میلیون ها سال، چکنده های بسیار زیبا و گوناگون در سقف غار تشکیل می شود و به اشکال مختلف در می آید.

غار کتله خور گرماب در واقع بزرگترین نمایشگاه چکننده ها یا استالاگتیت های زیبا است که به شکل های مختلف خود نمایی می کنند.

از دیگر جریان های غار سنگ ها می توان به استالاگمیت ها یا چکیده ها اشاره کرد.

 

استالاگمیت ها و استالاگتیت ها

 

قطره ی آب کلسیم بیکربنات که از نوک استالاگتیت ها جدا شد، به شکل قطره ای در فضا رها می شود و به سوی کف غار در نقطه ی مقابل چکننده ها سقوط می کند و در مسیر سقوط، مقدار کمی از آب قطره دوباره بخار شده و در نتیجه بخشی از دی اکسید کربن آن آزاد می شود و قطره به محض رسیدن به کف غار رسوب می دهد و تداوم این فرآیند طی میلیون ها ظرف میلیون ها سال، چکیده های گوناگون در کف غار ، به شکل های گوناگون را به وجود می آورند.

با رسیدن استالاگتیت ها و استالاگمیت ها، ستون ها شکل می گیرند که از دیگر غار سنگ ها و قندیل ها هستند. به نظر عده ای از زمین شناسان، رشد و تشکیل ستون ها در هرقرن، 2.5 سانتیمتر مکعب است. ستون های تشکیل شده از استالاگتیت ها و استالاگمیت ها با اندازه های 20 الی 40 متر در غار کتله خور قابل مشاهده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا

نحوه تشکیل غار کتله خور

تشکیل غار ها و شکل های درونی آن ها نتیجه ی عمل فرسایش و رسوب گذاری آب های زیرزمینی است. غار زمانی شکل می گیرد که آب های زیر زمینی با نفوذ خود در داخل سنگ ها بتوانند قسمتی از آن ها را حل کنند.

برای تشکیل غار ها ، آب های زیر زمینی باید در جریان باشند، زیرا سکون آب های زیر زمینی باعث کاهش قدرت آنحلال آن می شود. عمل انحلال معمولاً در امتداد درز ها، گسل ها یا سطوح لایه بندی سنگ ها با سهولات بیشتری انجام می گیرد چون سنگ های آهکی به آسانی درآب حل می شوند، بیشتر غار های جهان مربوط به سنگ های آهکی می باشند.

آب باران با دی اکسید کربن هوا ترکیب شده و اسید ضعیف کربنیک را می سازد. این آب اسیدی در کنار آهک قرار می گیرد و آن را در خود حل می کند و ایجاد حفره کرده و کلسیم بیکربنات را می سازد.

در اثر هر عاملی مثل تلاتم آب، گیاهان فتوسنتز کننده، کم شدن عمق و فشار آب باعث خروج گاز کربن دی اکسید از آب سخت که کلسیم بیکربنات است می شود و آهک رسوب می دهد که این رسوب در غار به صورت قندیل یا همان غار سنگ ها نمایان می شود و به مانند تابلو های زیبایی، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

شناخته شده ترین غار ها، غار هایی هستند که به غار های انحلالی معروف اند. عوامل مختلفی باعث پیدایش و شکل گیری غار ها می شود. این عوامل می توانند فرآیند های شیمیایی، فرسایشی، آب و نیروهای زمین ساختی میکرو ارگانیسم ها، فشار، تاثیرات اتمسفری و حفاری های انسان باشد.

 

غار کتله خور به لحاظ کیفیت بلور ها و قندیل ها و تعداد طبقات، اولین غار آهکی و انحلالی جهان به شمار می رود.

 

غار کتله خور برای اولین بار بر اثر نفوذ آب اسید دار و انحلال توده های آهک ایجاد شده که رگه های سفید رنگ همین آب در دیواره های طبقه اول به صورت خط سفیدی نشان گر دفعات تخلیه آب به طبقات پایین است. غار کتله خور به صورت سه طبقه خشک و در طبقه چهارم به بعد ، مسیر هایی نیز به صورت آبی می باشد و زمین شناسان ، احتمال تشکیل چهار4 طبقه ی دیگر را تا سفره آب زیر زمینی داده اند.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا

وجه تسمیه غار کتله خور

وجه تسمیه غار کتله خور به درستی معلوم نیست. نامی است کهن و باستانی. برخی محققین برای دستیابی به معنای آن، کلمات را تفکیک و به این نتیجه رسیدند که "کتل" به معنی تپه و "خور" با ریشه ی اوستایی به معنای خورشید و "کتله خور" به معنای تپّه ی خورشید است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
آریا